Vad krävs för att bli en stjärna inom betting?

Vad krävs för att bli en stjärna inom betting?

Ett par nya spelbolag lanserar oddsprodukt som är värda ett test varje år. Få av dessa lyckas leverera en bra spelupplevelse. Vi har alla våra favoriter och uppskattar inte alltid försök att förbättra något som redan finns i ett mer eller mindre perfekt format.

I december 2015 annonserade PokerStars lanseringen av ett helt nytt varumärke – BetStars. Namnet talar sitt tydliga språk; siktet är inställt på att bli en ny stjärna inom betting. Med tanke på hur stort varumärket PokerStars är inom pokervärlden, är förväntningarna höga. Vad krävs det av BetStars för att leva upp till dessa?

BetStars började sin satsning genom att gå live med Spin & Bet – funktionen som möjliggör en tiodubbling av vinsten på spelkupongen. Räcker det för succé? I denna artikel listar vi allt som krävs av nya spelbolag för att bli en av dagens lysande stjärnor inom betting.

Stark mobilprodukt

Nu spelar vi allt oftare i mobilen. Det gäller alla slags spel som casino, bingo och poker, men i största utsträckning just sportspel. Enligt branschtidningen iGaming Business står betting för tre fjärdedelar av allt spel om pengar i mobilen. Och om ett par år spås antal spel vi lägger i mobilen nå samma nivå som i datorn.

För att attrahera spelare som gillar vadslagning är det ett måste för varje ny aktör på marknaden att skapa en välfungerande mobilprodukt som är lättnavigerbar och innehåller allt det en spelare kan önska sig. Det är här slaget om oss spelare kommer att ske under resten av 2010-talet.

VR-glasögon (virtual reality) i all ära, men det lär ta en del år tills spelbolagen hittar ett sätt att skapa en bra och framför allt efterfrågad bettingprodukt för den virtuella verkligheten. I fallet med casino är satsningen på VR mer motiverad då det relativt enkelt går att skapa spel och miljöer för VR-fansen. Innan vi kan uppleva matcherna live i våra glasögon och hjälmar, är det inte lönt för bettingbolagen att satsa alltför hårt på VR. Vi hoppas att allt krut i stället läggs på upplevelsen i mobilen. Vi älskar att lägga våra bets direkt från sportbarer och när vi är på väg till jobbet. Det återstår att se om de nya aktörerna fattar rätt beslut i striden om den starkaste mobilprodukten.

Användarvänlig sida

Det som många spelbolag misslyckas med är användarvänlighet. Begreppet låter något flummigt och invecklat, men när det gäller oddsprodukten handlar det egentligen om ganska enkla principer:

  • Att det är lätt att hitta odds man söker;
  • Att det funkar enkelt och smidigt att lämna in spelkupongen;
  • Att det går fort att göra en insättning

Dessutom är det viktigt att språket på sidan är korrekt, att allt på sidan är uttryckt på svenska samt att bonusbelopp på sidan stämmer överens med det som spelbolaget verkligen erbjuder.

Ganska enkla krav alltså, som många gånger inte efterlevs. Succén kring användarvänligheten bygger på noggrann testning och blick för detaljer. Att lansera spektakulära funktioner som Spin & Bet är så klart hur bra som helst. Det gör produkten unik och visar att företaget tar innovation på allvar. Det får dock absolut inte ske på bekostnad av det som är allra viktigast, nämligen kundupplevelsen. Vill du veta mer om användarvänlighet och kundupplevelse, läs gärna denna fördjupade presentation.

Så länge BetStars inte glömmer göra sina kunder nöjda med de grundläggande funktionerna, ligger varumärket rätt bra till i konkurrensen med många andra aktörer som antingen har halvfärdiga eller överutvecklade produkter.

Bra utbud av odds

Det finns faktiskt en del spelbolag som satsar på Sverige utan att ens försöka erbjuda några odds på ishockey. Samma gäller andra vintersporter och spel på svensk fotboll i de lägre divisionerna.

Det tråkigaste som finns för en spelare är att besöka sin favoritsida några minuter före match från mobilen och se att den enda spelmarknaden som finns tillgänglig är spel på 1, X eller 2. För att lyckas i Sverige måste spelbolagen satsa lite på det som just vi i Sverige gillar. Även om vi inte varje vecka kommer att lägga pengar på matcher som Dalkurd FF mot IK Frej, vill vi gärna ha valmöjligheter – inte minst för att kunna hålla koll på alla tillgängliga odds för att hitta just det vi tycker mest om.

Val av spel när det gäller betting fungerar på ett liknande sätt som när vi handlar mat på ICA. Ibland vet vi inte om vi vill ha Frödinge Ostkaka, men ändå hamnar den i vår kundvagn gång på gång. Anledningen är att den alltid finns tillgänglig på samma ställe i frysdisken i ICA-butiken.

Å andra sidan finns det en del odds som vi i Sverige inte alls är intresserade av. Det är helt okej att se odds på NFL och Formel 1 för spelare som är vana att spela på vad som helst. För oss som alltid spelar på fotboll, tennis och ishockey stör alla dessa valmöjligheter bara. Spelbolag som hittar ett sätt att anpassa oddsmenyn efter spelarintressen kommer att ha en enorm fördel i spelarnas ögon.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *